Glufsing in motion.






















Efter en uppgradering av programmet som jag använder för bildbearbetning upptäckte jag en ny funktion som möjliggör ett någorlunda smidigt sätt att producera animationer.

När jag petat lite på knappar och reglage en stund kunde jag inte riktigt hålla mig från att göra ett test för att se vad jag kunde göra med programmet och efter två dagars från-och-till-pillande under lediga stunder blev ovanstående glufsande Bob-figur färdig. Animationen består av åtta bildrutor som alla är ritade "för hand" med min datormus. Dallrigheten detta medför till linjerna gör att jag tycker att den påminner lite om dom tecknade filmerna med Alfons Åberg jag brukade titta på som liten. Plus att Bobs frisyr påminner en del om Alfons.

Jag har vid flera tidigare tillfällen funderat på att gräva ner mig i Flash och lära mig animera med den tekniken, men det har alltid känts som att det är en lite för hög tröskel att ta sig över på en eftermiddag eller helg. Någon gång längre fram kanske jag kan känna mig motiverad till att ägna en vecka eller två till att lära mig göra silkeslena vectorgubbar som studsar omkring. För närvarande känner jag mig fullt nöjd med att ha ett bekvämt sätt att vispa ihop korniga små loopande filmer på glufsande puckon.

Inga kommentarer: