John.

Jag har haft en plåt med maskinborrade hål i liggandes i ett skåp i fyra år i "kan vara bra att ha"-syfte och för någon vecka sedan blev den till slut bra att ha! Den kom fram när jag städade bort en massa bråte i hallen. När jag såg den visste jag precis vad jag skulle använda den till: som mall till rasterprickar.
Jag och min kompis Linus jobbade tillsammans med det här lilla projektet. Motivet vi ville göra var "ett typiskt gammalt serie-ansikte", så vi letade upp en gammal Agent X9-tidning från en av mina högar och scannade in en bra nuna på Rip Kirby. Väl i datorn bearbetade vi om den så att den skulle kunna skäras ut som en stencil (spraymall, schablon). Jag skar ut "John", som vi valde att kalla honom, i mallmaterialet och maskerade sedan prickplåten så att det bara skulle komma prickar där det var tänkt.

När vi hade mallarna klara var det bara att sätta igång och spraya. Målet med experimentet var egentligen att se om det gick att göra så att det såg ut som den skinnfärg det är i serier i vanliga fall, men efter två sådana försök gick vi bara loss och provade alla möjliga färgkombinationer och material. Vi gjorde även en tröja som jag tänker lägga upp bilder på när jag vet om den klarar av att bli tvättad...jag håller tummarna för att den gör det, för den blev faktiskt rätt snygg och skön, trots mängden färg mitt fram på bröstet.

För dom som är intresserade kommer det finnas några ansikten till salu. Jag ska försöka knäppa kort på dom som är till salu och lägga upp dom här på bloggen. Pris är ännu inte bestämt, men det ska vara överkomligt, så oroa eder icke. Nu har jag tyvärr andra saker att göra, men om allt går som planerat kommer jag kunna hålla ett ganska högt tempo på uppdateringar framöver, så håll utkik!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ha! Gjorde ni sådär många ansikten? (Ja, förmodligen) Dom var faktiskt inte lika snygga utan raster! OCh jag vill ha :).

Anonym sa...

Halkade in hit via My Hanssons sida. Riktigt roligt att följa dina grejor bak i tiden. Har några frågor till dig...
Vad för pennor har du använt när du skissat till "houses". Tips på märken, storlekar på stift/hubud osv?

Typsnittet du använder på 'robe garden' bilden dvs den som liknar dymotryck, vad heter den? Letat just sådan länge men inte funnit.

Ha det gött, fortsätt på din kreativa bana, toppen!

//