Hembygden.

Nu är jag hemma i Ljusdal på höstlov. Tokigt skönt att kunna ha morgnar då man vaknar vid tio-elva, tar en tupplur vid klockan ett och bara spelar tv-spel eller hänger med folk resten av dagen medan höstregnet gör sitt utanför. Lite kontrast till Malmölivets övertidstimmar på skolan med kopiatorkrångel och tuschtrolleri.

Sen, när man ätit middag och kanske tittat på någon film, går man ut på en nattpromenad då regnet avtagit och allt är svart, utom den blåprickiga stjärnhimlen och gatorna som glittrar i orange från höstlöven och gatlyktorna. Med lite tur kanske det är frostgrader så att gräset knastrar och snoret fryser när man andas in. Till det serveras den härliga tystnaden av absolut ingen aktivitet inom några mils omkrets. Man står och lyssnar...
...sen andas man ut.

Den delen av Ljusdal är något jag verkligen gillar.


Bilden i det här inlägget är en ruta ifrån serien "En morgon på Knekarn" som finns i Robe Garden #2. Serien är gjord efter anteckningarna jag gjorde direkt efter jag vaknade ur en väldigt förvirrande morgondröm en dag i augusti i år.

2 kommentarer:

Katti sa...

Påminner lite om Jan Romare (teckningen), min alldeles egna favorit. :) Hoppas du har det och har haft det mysigt! Hälsa kylan från Katti

Robert Pettersson sa...

Katti: Shit, den där tecknaren känner jag igen. Jag lånade ett album med hans serie "Pyton" på skolbiblioteket när jag var nio eller tio år gammal. Jag minns att jag gillade hans fyndiga sätt att använda ormen för att uttrycka olika saker. Tror till och med att alla serierna jag läste var stumma, och därför hade ännu snyggare och expressivare kroppsspråk.

Förresten har jag inte någon kyla att hälsa här nere där jag bor nu. Det är inte direkt Egyptenvarmt, men inte heller Hälsinglandkallt. Det bara något slags halvljummet och blött mellanting som jag inte vet om jag gillar eller ogillar.

Ha det fint och hälsa värmen!