Mindmap.

Imorse fick vi en stor uppgift i skolan. Vi skulle teckna tre olika figurer ur tretton olika vinklar. Rakt framifrån, rakt uppifrån, rakt från sidan, snett från sidan o.s.v. När vi gjort alla tre skulle vi ta den svåraste och göra om den i tjugonio vinklar. Tjugonio.

Allt ska vara färdigt imorgon bitti och jag sitter fortfarande och tecknar på uppgiften, även fast jag hellre velat ägna kvällen åt att ta itu med en del bloggande, mailande och telefonpratande som tråkigt nog har hamnat på hög. Jag begriper inte hur det går till.

Det man kan se på bilden i dagens inlägg har inget med skoluppgiften att göra, utan är resultatet av en del brainstorming jag gjorde till en ny seriefigur som jag hittat på. Från början var det inte tänkt att han skulle vara mycket mer än en figur som drack öl och lackade ur i en kort serie, men han var så trevlig att rita att jag ville göra en lite längre serie med honom. Problemet var bara att jag inte kände honom själv, så jag ritade porträttet i mitten av papperet och försökte tänka ut hur han är som person egentligen. Vad säger egentligen den blanka blicken, packade snusläppen, det bakåtkrupna hårfästet och påsarna under ögonen?

Aktuell skäggstatus: Märkte igår att jag kan känna mustaschens form när jag har ansiktet mot kudden. Det var en underlig känsla. Underlig, men positiv.

Inga kommentarer: