Torsdagsfilm.

Torsdagar är trevliga dagar på Serieskolan. Efter skoltid är vi några som brukar anordna filmkvällar av olika slag. En vanlig kväll brukar innehålla trevligt sällskap, lite fika, två långfilmer och ett gäng musikvideor eller kortare animationer mellan långkörarna för att ge hjärnan en slags bensträckare. Hittills har vi oftast haft animationstema och kollat på allt ifrån våldsam splatteranime till finstämda kortfilmer, men affischen jag gjort ovan är ifrån en kväll då vi hade dokumentären King of Kong som huvudfilm.

Själva handlingen går att läsa i korthet på affischen och för den som är nyfiken rekommenderar jag varmt att se den. Det är en mycket underhållande, och bitvis väldigt rörande, dokumentär full av människor som är så speciella att man nästan inte tror att dom finns på riktigt.

Före tillverkningen av affischen kikade jag på lite screenshots till originalversionen av Donkey Kong för att få inspiration till apkungen, men jag kände att det var någonting som inte riktigt klickade. Jag har alltid gillat NES-versionen mer på grund av nostalgiska skäl, så jag valde till slut att plocka färgerna direkt från den paletten för att få rätt feeling.

Att tolka den håriga apan från små pixliga sprites var ruskigt kul och den CMYK-doftande färgskalan blev så fin att jag måste prova göra något mer med den. Jag vet inte riktigt vad bara. Men det löser sig nog - inspirationen kommer säkert och knackar på med något lämpligt i framtiden.

Inga kommentarer: