Juldagen.


Rekommenderas: Klicka två gånger på filmen och titta via Youtube

Det här inlägget är egentligen en kombination av det jag tänkt lägga upp på tredje advent och julafton, men eftersom klockan hunnit bli senare än båda blir det lättast att helt enkelt rubricera inlägget efter den dag det faktiskt är.

Videon här ovanför är sammansättningen av materialet som jag och brorsan filmade när jag var hemrest i höstas. Kombinationen av att han hade fixat en fräsig kamera med HD-möjligheter och att jag tänkte måla på planket som vi satt upp på gården här hemma gjorde att en dokumentation av händelsen kändes helt naturlig.

Speciellt intressant blev det för mig att klippa eftersom Tomas inte själv målar och därför filmade på andra saker än en graffiti-intresserad kameraman gjort (en längre stund var en hackspetts skugga på ett träd intressantare än mitt aerosolkladd).

Under hösten har jag suttit nere i Malmö och producerat en seriesida i månaden åt gratistidningen LjusdalsNytt som ges ut i hemtrakterna här uppe i Hälsingland. Samarbetet har varit utmanande, lärorikt och riktigt roligt. Serien jag visar här var mitt sista bidrag för i år.

Dom första serierna jag gjorde åt tidningen var svartvita, men med den här har jag börjat tänja lite på gränserna, dels innehålls-mässigt med att göra serien aningen äcklig, men också den bleka färgläggningen. Jag hoppades att serien skulle upplevas lite åldrad när den sågs i tryck. Du som sitter där vid datorskärmen kan föreställa dig att serien är tryckt på den där typen av gulnat, lite halvgrovt papper som gamla serietidningar brukar ha. Tänk Fantomen, Buster och allehanda snaskig superhjältedynga från mitten av 80-talet.


Sådär, det får markera slutet för årets upplaga av min bloggkalender. Jag hoppas att den varit till glädje för några där ute i vinterns förbenade mörker och kyla.

Tack till dig som har läst och god jul till alla!

Aktuell skäggstatus: Tillräckligt långt för att både kunna sitta och snurra på när man funderar och få frost i när man är ute. Mycket trevligt.

3 kommentarer:

Rob sa...

Jävligt soft video! Blir lite nyfiken på vad det var för kamera, jag får fråga mer om det senare. Riktigt snyggt klippt och komponerat också!

quasimodo sa...

Kan inte annat än att hålla med föregående talare här.

RUSKIGT SNYGG :D. Sådär ryggradsrysningssnygg. Älskar inslagen med en sunessommar grannhund look-a-like, fläckiga byxben & diverse annat "rafs" som gör att helhetsintrycket förstärks.

(Och: Jag slog precis in ett kapet till dig. MOAHA!)

Robert Pettersson sa...

Rob: Man skulle nästan kunna kalla kameran för ett slags cyberzombiebygge...jag kan skicka lite bilder på kameran via mail sen.

Jag ber att få tacka å mina och min broders vägnar för att du gillade vår skit :) Gott nytt år!

quasimodo: Min video får din rygg att rysa och din kommentar får min mage att bli varm :) Skönt att du gillade omålningsklippen också. Det var ganska svårt att få till något ställe i filmen då den där jäkla vovven kunde passa in, men det gick ju till slut.

Nu ska jag äta mat med min mun, sen syns vi nog ute på byn. Godt jefvla årsslut på du!