Äventyret i Malmö har börjat.

Nu har jag bott i Malmö i en vecka, och jag måste säga att det har varit en minnesvärd vecka på många sätt. Inte minst på grund av att jag börjat skolan och fått en massa intryck därifrån, utan också på grund av saker jag gjort på fritiden. Jag ska försöka komprimera, sammanfatta och välja ut det vetvärda i några stycken här så gott det går.

Jag kom hit på lördagen förra veckan och möttes av åskväder och regn i oproportionella mängder. Mina första dagar innan måndagens skolstart spenderades således mestadels i någon form av nervös rastlöshet inne på rummet. Jag kunde inte riktigt sitta stilla, utan gjorde saker hela tiden och försökte nypa mej i armen och förstå att det här faktiskt var på riktigt. Jag skulle börja på Serieskolan om bara något dygn. Helt sjukt.

Den första skolveckan är svår att sammanfatta i rena ordalag, så jag försöker mej på lite metaforsnack. Tänk dej en tjock limpsmörgås av nervositet med blyghetssmör och småsnackörtsalt i botten, fem stora skivor arbetsflitgurka på det och ett lager ren glädjeost längst upp. Till det serveras ett glas O'boy gjord på treprocentig mjölk.
Så har jag upplevt skolveckan.

I övrigt har veckan varit mycket trevlig också. På Stadsbiblioteket har jag skaffat lånekort och hunnit låna drygt tusentalet sidor serier (som snart är utlästa), lockats av och besökt Malmöfestivalen med deras många dagar, scener och artister, spatserat runt och försökt lära mej hitta i dom omkringliggande kvarteren, köpt teckningsmaterial på en alldeles underbar liten konstnärsbutik som har lika bra priser som stort sortiment och i största allmänhet bara levt i en Hakuna Matata-vardag. Mycket trevligt, måste jag säga.

Just nu sitter jag och hör söndagstrafiken utanför fönstret och funderar på vad jag ska äta för middag. Ska det bli en böngryta med lite lök och grejer, eller ska jag koka ris och steka squash? Livet är fullt av valmöjligheter, omöjligheter och helt vanliga möjligheter - och det är tamejtusan alltid lika spännande att se vilka nya som dyker upp och var dom tar en vidare. Som att hamna i valet mellan att sitta och tänka i filosofiska banor som kan göra att man får nya insikter som i stort och smått kan förändra ens liv på olika plan eller att ställa sej och göra något så banalt som att laga mat.

För min del tror jag att det lutar åt lök- och bönhållet idag.

4 kommentarer:

Anna sa...

Asså ÅÅÅÅÅÅÅH va spännande är så avis på dig!!!!! Du får lägga upp allt ni gör i skolis nu!!!! Blogga som om det inte fanns ngn morgondag!!!!!

Fredrik sa...

Spännande värre! Här i Ljusdal händer det inte ett skit. Eller jo! Emma ligger just nu och kräks sönder min soffa, punkliv/pungkliv ;)

Fet kommentar från mig om Urkult i Ljusdalsnytt också :D Även en riktigt snygg bluntbild för den delen (: Lokalkändis FTW!

s sa...

va fiiint! kan du tipsa om några coola serier som är värda att läsa då eller?

Robert Pettersson sa...

Anna: Your wish is my command. Dagens uppgift (som var att göra en enruting om Malmöfestivalen) är färg- och upplagd. Håll till godo! :)

Fredrik: Fan, händer det inget? Spela in en lågbudgetskräckis hemma hos Simon Strandell eller nåt, vettja. Typ "majonnäs och skosnören"-makeup på Monstret ;) Kul att du gillade tidningsgrejerna, själv har jag inte sett dom...ska tjata på min bror att fotografera av sidorna och maila. Jag blir ju nyfiken, för tusan! Och angående soffkräkningen: Någon ska ju göra det också, eller hur? ;)

s: Hmm...jag vet ju inte riktigt vad du är ute efter så du ska få några tips på några olika typer av böcker: Bottomless Bellybutton(Svintjock bok som går inpå livet på en helt vanlig, konstig familj), Vad som helst med Henrik Bromander(En av mina största inspirationskällor), Sara Granérs nya bok "Med vänlig hälsning"(Har för mig att du gillade den förra), Persepolis(Finns tre böcker som alla säger är bra som satan. Handlar om en flicka som växer upp under krig, om jag inte minns fel), "Simons 120 dagar"(Simon Gärdenfors skandalomsusade, lättlästa bok som du nästan måste läsa, baraföratt ;) )

Det finns så klart en massa mer, men börja med dom där och låna andra grejer på Serieteket som antingen ser fina ut eller som du känns intressanta på andra sätt. Det är ju bara att lämna tillbaks om det är strunt :)

Tack för fintycket också!