Rock monkey.

Lite kvällsskisser från igår som blev till lite mer färdiga illustrationer idag. Apan ovan kom till genom att jag provade att måla med vitt på en svart bakgrund, istället för tvärtom som jag brukar. Det var riktigt intressant eftersom man fick en helt annorlunda känsla med allt det svarta runtomkring (kombinerat med att jag lyssnade på mörk drum & bass samtidigt). Men jag satt inte hela tiden och ritade med vit färg, utan jag bytte för att kunna göra pälsen, ögonen och annat. Men grunden och stommen i hela teckningen gjorde jag med vitt-på-svart-metoden iallafall. Det enda jag gjorde idag var att "prodda" till den med text och sånt. Det lustiga är att jag inte alls tänkt göra så, utan bara lägga upp dom svartvita linjerna här, men det bara kändes så naturligt att den skulle få dom sakerna som gjorde den till så den ser ut nu. Skulle eventuellt kunna funka som t-shirttryck i bara svartvitt också...vad tror du?

Den här är gjord med en underteknik till vitt-på-svart-metoden som jag snackade om nyss. Här var jag mer inspirerad av sådana där skrapplattor som har ett motiv tryckt på en svart yta och så ska man skrapa längs linjerna på motivet med ett slags stift så att en kopparfärgad yta kommer fram där man skrapat. Jag vet inte vad det kallas, men jag minns det som lite magiskt och fint iallafall. Det är förresten en "Gräskimå" som ligger och vilar på bilden.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag gillar verkligen din blogg! I princip allt du lägger upp är roligt att kika på. Honestly! :) Så härligt att se människor som använder sin kreativitet på ett sånt bra sätt. Jag blir glad varje gång :D Och så är det kul att du berättar lite om varje grej du gör också, då blir det liksom intressantare och varje grej fyller något slags syfte. Eller liksom.. det känns som du har en idé med allt.

Skitgullig gräskimå! ^^ Han bor i en såndär gräsglo va?